måndag 17 augusti 2015

Reklam och massmedia (år7)

Reklam och massmedia


Att kunna om några veckor:
- kunna kritiskt granska reklam och media


Frågor att kunna resonera kring:
- Vem/vad kan man lita på?


Begrepp att kunna förklara och förstå:
reklam - massmedia - information - kommunikation - nyheter - opinion - opinionsbildare - granska - olika/sociala medier - målgrupp

dagstidningens olika delar - ledarsida - inrikes - utrikes - lokalt  - globalt - löpsedel - ansvarig utgivare - annonser - prenumeration

propaganda - påverka- offentlighetsprincipen - netikett - PR - "tredje statsmakten"

sponsring - insändare - artikel - retuschering - manipulering - bildmontage - presstöd - upphovsrätt - vinkling - produktplacering - individ/grupp - kön - etnicitet - censur - åsiktsfrihet - yttrandefrihet - tryckfrihet - grundlagar - meddelarskydd - förtal - hets mot folkgrupp - olaga hot

källkritik - perspektiv - skvaller - trovärdighet - relevans


massmedia



Lektionsinnehåll: (MediaSmart år7-9)

Begreppsförståelse

Vad är reklam och massmedia?

Dagstidningens olika delar.

Etik och genus, vad kan du göra?  (marknadsföring/anmälan/ tjejer / killar mm)

Kändisar och sponsring

Massmedier (minikurs)

Internet sociala medier

Reklamanalys (uppgift)

Marknadsundersökning (för din tvål/görs i Google Formulär)

Begreppsförståelse (repetition)

"Är det sant?" (UR.se)

Källkritik

Redovisning av dina kunskaper:

muntligt och skriftligt samt prov

Bedömning:
Se matris på Unikum