torsdag 20 augusti 2015

Lag och rätt (planering)

Justitia
Lgr 11
Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.




Att kunna om några om några veckor:

Förstå och förklara hur en rättegång går till. Förstå och kunna förklara hur nya lagar blir till.

Frågor att kunna resonera kring:
Varför har vi straff? Varför blir man kriminell? Kriminalvårdens uppgifter.
Kriminaliteten och dess konsekvenser för människan, familjen och samhället

Rättssäkerhet, varför är det viktigt? 

Etiska och demokratiska dilemman.

Diskrimineringsgrunderna.




Källor: (När du vill läsa på/repetera...)
"Lag och rätt" (grundkursen)
Ord/begrepp
Uppgifter på Showbie

Kunna:

Föra ett eget resonemang (åsikter, perspektivbyte, jämförelser, konsekvenser) och använda begreppen.



Svåra ord/ Begrepp att kunna förstå och förklara:

Justitia - regel - lag - normer -  straffmyndig - kriminalitet - polisutredning - bevis - rättssäkerhet

skadegörelse - klotter - olaga hot - snatteri - häleri - misshandel - stöld - rån - övergrepp i rättssak

gripa - anhålla - häkta - åtala - rättegång - vittne - dom - domare - åklagare - advokat



straff/påföljd - kriminalvård - belastningsregistret - böter - villkorlig dom - skyddstillsyn - samhällstjänst - 

fängelse - ed - mened - förundersökning - nämndeman - alibi - förolämpning - förtal - förhör - anhålla - 

åtal - notarie - vittnesed - skyldig - bedrägeri - signalement

husrannsakan - målsägande - tilltalad - resning - intern - brottsbalken - civilrätt



dilemma - kriminalitet - organiserad brottslighet - brottsoffer - juridik - straffmyndig - mörkertal - civil 

olydnad - rättsstat - offentlig rättegång - "lyckta dörrar" - resning - brottsoffer


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

riksdag - regering -testamente - diskriminering - diskrimineringsgrunderna - grundlagar - lagstiftning


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

passiv - aktiv, aktivist - stifta - socioekonomi - rättsstat - allemansrätten - mänskliga rättigheter - 

barnkonventionen







Lektionsinnehåll:

-------------------------------------------------

Justitia

- Intro: Vad vet vi idag?/Justitia
Begreppsförståelse (bildspelsquiz)
(lagar, regler, demokrati, straffmyndig, rättegång, åklagare, advokat, domare, mened)

--------------------------------------------------

Polisen

- Vad gör polisen? Evas superkoll polisen(sli.se)

(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång

advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)


--------------------------------------------------

Rättegång 

(Evas superkoll domstolar mm.)
(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång
advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)

Påbörja "Bildspelsquiz"


--------------------------------------------------


Diskrimineringsgrunderna (D.O)


Likabehandlingsplanen

---------------------------------------------------


Bildspelsquiz forts.



---------------------------------------------------


Lag och rätt. Olika brott och straff. (grundkurs)

Gör grundkursen.

---------------------------------------------------

Simulerad rättegång...
 "Ungdomar och brott"/ (Snatteri)
  Begreppsförståelse

--------------------------------------------------

- Lilla aktuellt på rättegång (länk), Rättegångsskolan
  "Ungdomar och brott" (Misshandel sli.se)

---------------------------------------------------

Grundkurs (Lag och rätt)

- Jobba med grundkursen

- Genomgång av grundkursen

--------------------------------------------------

- Internettrakasserier (länk) och diskussion

- Läslektion (repetitionsfrågor) (Utkik)
Läs 102 - 104, svara på frågorna på sid 104
Läs 105 - 118
Läs 120 - 121, svara på frågorna på sid 121

Läslektion (repetitionsfrågor) (Utkik)
- Genomgång av frågorna.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------









Egen film/händelse (tänk på att använda begreppen i filmen!)

(max fem minuter film, brott-rättegång-rimlig påföljd/straff)


Tid: 5 lektioner



Se filmerna. Diskutera.





-----------------------------------------------------

Bildspelsquiz (visa för kompisen)

- Bildspel/ (Gör ett eget bildspel av begreppen, Keynote)

- "Begreppskahoot"

-------------------------------------------------------

Straff/påföljd


Straff/påföljd

-Entryticket - Varför har vi straff? (Skriv på Showbie)

-filmsnutt- "Straff - fängelse, samhällstjänst, kriminalvård"

- Se ur olika perspektiv (s119).
Skadeståndsskyldig i unga år. Diskussion kring frågorna.


-Exitticket
Varför har vi straff?
------------------------------------------------------

- Varför gör människor brott?/Varför straff?
Påföljder s 115-118. Högläsning.

"Fängelset- en film om kriminalvården" Diskutera fördelar/nackdelar

------------------------------------------------------

"Brott" - fyra korta filmer om brott (Ramp - höjdare) (sli.se)
(Mobbing - Stöld -Våldtäkt - Rån) Brottsofferjouren

- Sabbet i vardagen

-----------------------------------------------------

Begreppsförståelse (repetition)

----------------------------------------------------

Civil olydnad/ s104
(Gemensamt/Par/Gemensamt/Skriv enskilt)(GPGS)

------------------------------------------------------



















------------------------------------------------

Brott förr/nu - rättssäkerhet/häxprocesser


Intro:
Rättssäkerhet och förtal

Rykten - Skvaller - Att bli falskt anklagad (...på nätet?)

"Viskleken" - varför gör vi den?

Vad kan man göra?

Har du varit med om något liknande?

Förr och nu?


















"Stor-Märit och Lill-Märit"  sli.se (15min film)




--------------------------------------------------------------


Människor för ändring - film/Ur.se "Häxor - rättssäkerhet"
UR.se Häxor-rättsäkerhet



--------------------------------------------------------------

"Efterskalv" sli.se



--------------------------------------------------------------
Repetera

- Grundkurs

- Begrepp/begreppsspelet


------------------------------------------------------

Redovisning av dina kunskaper: (ca v. 42/43)

- Muntligt och skriftligt

Bedömning/utvärdering
Se matris