söndag 27 september 2015

Från forntid, flodkulturer och antiken till nutid (att kunna om några veckor..)



Bildkälla SO-rummet




Bildkälla SO-rummet




Bildkälla SO-rummet








Det antika Grekland Bildkälla SO-rummet



Antikens Rom bildkälla SO-rummet


Övergripande frågeställning:
Vilken betydelse har antiken för oss idag? Resonera och jämför.



Mål:
Känna till antiken, och dess betydelse för vår tid
(likheter i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män)

Jämföra källor från olika högkulturer.



Begrepp:
socialt liv(jämlikhet/jämställdhet), politik, ekonomi, kultur, kulturarv, kulturmöte

Jägarsamhälle:
jägare, nomad,

Jordbrukssamhälle/högkulturer:
jordbruk, tvåflodslandet, Mesopotamien, kultur, flodkulturer, redskap, kilskrift, Indus, Nilen, Gula floden, Eufrat och Tigris, imperier,
by, högkultur, rike, civilisation, epok, överskott


Antiken (Egypten/Grekland/Rom mfl)
aristokrati, tyranni

Egypten
hieroglyfer, mumie, balsamering, farao, papyrus, rättegångar, astronomi, vetenskap

Grekland
stadsstat, Akropolis, polis, samhällspyramid/samhällsklasser, kultur, kulturarv, demokrati, politik, filosofi, idrott, teater, folkförsamling, Hellas, migration, legend, myt, socialt, ekonomi, religion,

Rom
akvedukt, gladiator, kejsare, konsul, republik, senaten, monarki, kejsardöme, rättsväsen, plebejer, patricier


Antikens kändisar:
Kung Kyros, Aischylos, Homeros, Alexander den Store, Sokrates, Caesar, Kleopatra...mfl

Inka/Maya mfl.

Extra
(ostrakon, dynasti, piktogram, heloter, rättssäkerhet, retorik)



Inledande lektioner:

-Intro. Hur ska vi arbeta med detta arbetsområdet? Tidslinje/epoker (ideer)

-Vad vet du om de forna civilisationer /högkulturerna och antiken?

-Vilken betydelse har antiken för oss idag? Resonera (entry/exit)

-Från jägare till jordbrukare  (History of the World/sli.se)

-Stad eller by? De första städerna. Ur och Uruk, stad erövrar stad, imperier

-Kung Kyros textcylinder

-Kan du begreppen/bildspelsquiz

-Grundkurser/läroboken)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Grundkurser

-"Tvåflodslandet"/Mesopotamien

-(Egypten/Livet o livet efter döden - grundkurs)

-(Kreta/Knossos - grundkurs)

-Det antika Grekland

-De olympiska spelen/jämföra

-Athen o Sparta /jämföra

-Romarriket

-Läroboken - Historia 1 (Grekland s 54-64, Romarriket s....)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lektioner forts.

1.1 Gör grundkursen "Det antika Grekland" / Stora Civilisationer sli.se


(1.2 Sokrates, Platon och Aristoteles .Typisk ide? s 35)


2. Demokrati - jämför dåtid/nutid (EPA)

Jfr demokrati



3. Gör grundkursen "De olympiska spelen" (stencil)


4. Idrott - Olympiska spel/filmen  -  jämför (EPA)

Jämför olympiska spelen då/nu bildkälla SO-rummet





5. Gör grundkursen "Athen vs Sparta"


5.1 


5.2

Den antika reklambyrån




6.1 Athen vs Sparta (EPA)

(Diskutera PAE)


(6.2 Hur vet vi något om antikens händelser? s38 (två frågor))



7. Läs Grundkursen "Romarriket"







7.1

Bildkälla SO-rummet
Uppgift (PA)
Högläsning två och två. Läs om Colosseum.
Diskutera frågorna två och två.
Gemensam diskussion
(...och vem var Verus?)

Colosseum - Roms dödsarena.






7.2











8. Antiken idag? Film...sli.se

Bildkälla sli.se


bildkälla sli.se





9.  Lag och rätt/Vetenskap/Matematik/Formgivning/Arkitektur/Medicin/Filosofi - jfr Grekland/Rom  vs idag (EPA)

Bildkälla sli.se



10. "Ett soldatbrev berättar"... s. 51
Romersk soldat bildkälla SO-rummet
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


11 Filosofen Seneca s. 57 (PAE)

Seneca staty i Cordoba bildkälla wikipedia







































Källor
-Källkritik - "viskleken" - primära/sekundära källor
-Colosseum - Roms dödsarena - (sli.se)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12. Pompeij - högläsning två och två


Diskutera frågorna gemensamt.
Källor till livet i romarriket

Pompeij på sli.se (50min)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


13. Livet i antiken - fördjupningsuppgift

(tid - ca 6 "halvlektioner")





------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


14. "Morden i Rom"  (sli.se)

Bildkälla BBC


Bildkälla SO-rummet


















(rättssäkerhet, romersk rätt, källkritik, retorik, Cicero, Sextus dä. Sulla)

Var Rom ett rättssäkert samhälle?
Vad är sant? Primär/sekundär källa? Varför?



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15. Exkursion - Vbg vs Antiken



Om vi hinner---------------------------------------------------------------------------------------------------


("Asterix och Obelix")(Kelter)


Kina/Inka mfl. (överkurs)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



"Exitticket"

Vilken betydelse har antiken för oss idag? Resonera....

(jfr fråga 5 s43) "Redan de gamla grekerna..."